Мања слова Већа слова РСС

Мој кутак

Неwслеттер Пријава за newsletter

СТРУЦНО ОСПОСОБЉАВАЊЕ ЛИЦА СА СТЕЦЕНИМ ВИСОКИМ ОБРАЗОВАЊЕМ

ИЈЗЦГ

>

Изјава министра здравља, др Кенана Храповића поводом усвајања Предлога закона о ограничавању дуванских производа

Изјава министра здравља, др Кенана Храповића поводом усвајања Предлога закона о ограничавању дуванских производа
Датум објаве: 13.06.2019 14:42 | Аутор: Министарство здравља

Испис Штампај страницу


Желим да Вас информишем да је Влада Црне Горе на данашњој сједници усвојила Предлог закона о ограничавању употребе дуванских производа. 

Овим законом се, у циљу заштите живота и здравља људи, прописују мјере за смањење и ограничавање употребе дуванских и сличних производа, спрјечавање штетних посљедица њихове употребе, састојци и емисија, обиљежавање појединачних и спољашњих паковања, стављање у промет дуванских производа и електронских цигарета, као и мјере за спрјечавање излагања секундарном дуванском диму и обезбјеђивање ваздуха без дуванског дима.  

Прије него пређем на новитете предвиђене овим законом, осврнућу се на постојеће стање и кроз то, разлоге за доношења новог Закона.

Тренутно у регулаторном систему у дијелу „забране пушења“ постоји законски пропис истог назива, дакле Закон о ограничавању дуванских производа, који је усвојен 2004. године, те иновиран 2011. и 2016. године. Затим, ту је и Закон о таксама на употребу дуванских производа и електроакустичних и акустичних уређаја у угоститељским објектима, први пут донијет 2012. године, а потом и нови 2017. године. Овим законима је у угоститељским објектима дозвољена употреба дуванских производа, уколико власник објекта плаћа одређене таксе, конкретно за дуван мјесечне накнаде у износу од 1ЕУР по квадрату простора.

Међутим, из праксе знамо да закони нијесу дали очекиване резултате. Поред изразито мале наплате, а усљед преклапања надлежности појединих инспекција, те немогућности контроле плаћених такси, поставља се питање колико то кошта здравље наших грађана.

Наиме, за непуних 7 година наплаћено је свега 2,7 милиона еура по основу ових такси, што је у просјеку годишње нешто мање од 500.000 еура.

Ови буџетски приходи су заиста симболични и свакако немјерљиви у односу на штетне посљедице употребе дуванских производа у угоститељским објектима и неупоредиво ниски у односу на утрошак средстава из обавезног здравственог осигурања.

Према подацима Института за јавно здравље годишње у Црној Гори од рака плућа оболи око 400 лица, а лијечење једног лица нас кошта више десетина хиљада еура (према подацима из 2015. године око 70.000 еура).

Наглашавам да је доказано да пушачи имају 20 пута већу вјероватноћу да оболе од рака плућа у односу на непушаче и да конзумирање дуванских производа за посљедицу има настанак малигнитета плућа код приближно 90% мушкараца и 80% жена.

Такође, истраживања и подаци здравствених професионалаца указају на снажну повезаност пушења, како активног тако и пасивног, са 24 врсте различитх обољења.

Све наведено аларм је за наш систем који указује на потребу унапређења, прије свега превентивног дјеловања. Једна од мјера односи се и на потпуно законско ограничавање употребе дуванских производа у радном и јавном простору. Стога је овим Предлогом закона прописан јасан прохибиторни став по питању пушења, прије свега, у затвореном простору.

Дакле, новим законским рјешењем строго је забрањено конзумирање дуванских производа у било ком дијелу затвореног простора у коме послове, између осталог, обављају државни и локални органи и службе; простора у коме се обављају здравствена, васпитно-образовна или културна дјелатност; социјална заштита; спорт и рекреација; трговинска дјелатност; производња, промет и складиштење хране; снимање и јавно емитовање програма, као и у простору у коме се одржавају састанци и јавни скупови.

Још важније, НЕ ДОЗВОЉАВА се пушење у било којој просторији или њеном дијелу у којој се конзумирају храна и пиће. Дакле, у дјеловима кафића, барова, ресторана у којима се служи пиће или храна, строго је забрањено пушење.

Усвајањем овог Закона аутоматски престаје да важи Закон о таксама на употребу дуванских производа и електроакустичних и акустичних уређаја у угоститељским објектима. То значи, да више неће бити могуће плаћати таксе да би у неком дијелу објекта било дозвољено пушење. Али постоји могућност одређивања посебног дијела простора који власник, односно корисник одреди ИСКЉУЧИВО за ту намјену. У том смислу овим Законом су јасно прописани услови изолације, површине, позиције и опреме тог дијела простора.

Уважавајући захтјев Привредне коморе Црне Горе и приређивача игара на срећу, с обзиром на специфичност приређивања игара на срећу у овим просторима, изузетак су једино казина којих је тренутно у систему пет. Наглашавам да су казина изразила спремност да поред посједовања специфичних вентилационих апарата и пречишћивача ваздуха плаћају и таксе у износу и на начин који одреди Влада.

Новим законом задржане су одредбе из претходног законског акта, а које се односе на забрану рекламирања, прописивање услова производње, промета и обиљежавања дуванских производа, заштиту малољетних лица и сл.

Први пут се овим законом прописује обавеза произвођача и увозника дуванских производа да обавјештавају Министарство здравља, а након приступања Црне Горе Европској унији, и Европску комисију о свим битним подацима у вези састојака и емисија супстанци дуванских производа и измјени тих података, као и обавеза спровођења студија и истраживања тржишта, склоностима различитих група потрошача и сл.

Још једна важна новина јесте да се овим законом уређује промет и употреба нових дуванских производа и електронских цигарета. И према овим врстама производа смо опредијелили исти став – забрањена је њихова употреба у затвореном, тј радном или јавном простору.

Забрањено је и додавање адитива са карактеристичном аромом и ароматичних материја које дају мирис или укус дуванским производима, а које утичу на измјену мириса или укуса производа, јачину дуванског дима, те који стварају привид да је дувански производ мање опасан по здравље.

С обзиром на ризике које конзумирање дуванских производа доноси очекујем пуну и досљедну примјену овог закона. Надзор над спровођењем закона врши Министарство, док послове инспекцијског надзора врше Управа за инспекцијске послове и то преко здравствених, санитарних, тржишних и туристичких инспектора.

Сматрам да је примјена овог закона национални интерес у циљу смањења оболијевања наших грађана и очекујем подршку медија за његову пуну имплементацију.

др Кенан Храповић

министар здравља


Видео: хттпс://yоуту.бе/А7YУ7qWQЗтг


 

МИНИСТАРСТВО ЗДРАВЉА